JanPeter Westein: ‘Als ondernemers
inspelen op het behalen van deze titel is er
economisch voordeel uit te halen’

Tekst: Mariëtte Woudenberg
Foto’s: Paul van der Klei

JanPeter Westein (72) van de belangenorganisatie Fietsersbond Houten was wel een beetje verbaasd dat Houten in januari voor de tweede keer in de geschiedenis de titel van Fietsstad binnensleepte. ‘Zeker omdat we exact tien jaar geleden ook al een keer in de prijzen vielen en er dit keer veel concurrentie was.

Naast Houten deden de plaatsen Etten-Leur, Veenendaal, Winterswijk en Zoetermeer mee aan de verkiezing.’ De landelijke Fietsersbond houdt de verkiezing om de twee jaar. ‘Bijzonder was dat nu voor het eerst ook het publiek mocht meestemmen. Zo’n 45.000 fietsers vulden een online enquête in. Daarnaast toetste een vakjury de gemeentes op een aantal criteria.’

Wereld van verschil

Houten Fietsstad 2008 en 2018. ‘Het is een wereld van verschil’, zegt JanPeter. ‘Er is zoveel bijgekomen en veranderd. Denk aan de aanleg van Houten-Zuid, de bouw van het transferium en innovaties als het metrosysteem van bewegwijzering langs de fietspaden, de verbetering van verbindingen met omliggende gemeentes, de inrichting van fietsstraten en de aanleg van zogenoemde ‘vergevingsgezinde’ fietspaden. Dat zijn paden, waarbij je als je even slingert, niet gelijk in de berm belandt.’

Paaltjes op fietspaden

Wat de gemeente, mede op aandringen van de lokale Fietsersbond, in de afgelopen tien jaar ook deed: veel betonblokken en paaltjes verwijderen op de fietspaden. ‘Daarmee verklein je het risico op eenzijdige ongelukken van fietsers. Toegegeven, af en toe zie ik ook wel weer discussies op Facebook langskomen dat er nu soms auto’s op de fietspaden rijden. Dat is helaas de realiteit. Je zult dus wellicht af en toe wel weer eens een obstakel moeten opwerpen.

Die paar nieuwe palen die hier en daar nu zijn neergezet, blijken gelukkig wel beter zichtbaar en veiliger’ Autootje pesten Houten wil zich ook in de toekomst sterk inzetten voor het verbeteren van de kwaliteit van de fietsinfrastructuur.

De hoop is onder andere dat het mensen zal stimuleren vaker de fiets te pakken. ‘Voor ons als Fietsersbond is dit net zo goed een belangrijk speerpunt’, erkent JanPeter. ‘Auto’s nemen veel ruimte in en vervuilen het milieu. Ik zie nog te vaak tweeverdieners met de auto hun kind naar school brengen en ’s avonds weer met de auto ophalen van de buitenschoolse opvang.

Ook verbaast het me altijd hoeveel mensen met de auto naar de sportschool of het winkelcentrum rijden.’ Een mogelijkheid om het autogebruik in Houten te beperken, is het invoeren van betaald parkeren. ‘Als je dat zegt, krijg je al gauw het verwijt dat je aan autootje pesten doet. Ik vind dat onterecht, want als dit nodig is om de knop om te krijgen, waarom niet?

Tegelijkertijd is het van belang het aantal fietsparkeerplaatsen te handhaven en waar nodig zelfs uit te breiden. Leuk dat vastgoedontwikkelaar Altera ’t Rond gezelliger wil maken, maar als het aantal fietsparkeerplekken daardoor vermindert, is dat niet slim. Mensen willen dicht bij de winkels kunnen komen met hun fiets.’

Economisch voordeel Houten Fietsstad 2018.

Het levert de gemeente nu al enorm veel publiciteit op en dat is alleen maar mooi, vindt JanPeter. ‘Helemaal als ondernemers inspelen op het behalen van de titel en er economisch voordeel uit kunnen halen. Dat mensen hier komen fietsen, winkelen en bij lokale horeca iets gebruiken.’